Πέμπτη, 5 Ιουνίου 2014

Μύθοι και αλήθειες για τους σπόρους Chia

large - Copy

Οι σπόροι Chia προέρχονται από ένα ανθοφόρο φυτό της οικογένειας μέντας που βρίσκεται στο Μεξικό και τη Γουατεμάλα.

Στον πολιτισμό των Μάγια, chia σημαίνει δύναμη και για πολλά χρόνια παλιότερα, αυτοί οι μικροί σπόροι ήταν πολύτιμοι και χρησιμοποιήθηκαν εκτός από τροφή και ως φάρμακο.

Στις μέρες μας, η chia γίνεται όλο και περισσότερο γνωστή ως μια καλή πηγή σε ωμέγα- 3 λιπαρά οξέα, σε φυτικές ίνες και σε πρωτεΐνες και ευτυχώς είναι μια εύκολη τροφή για να προσθέσετε στη διατροφή σας. Ενώ οι μελέτες σε ανθρώπους είναι περιορισμένες, υπάρχουν κάποια στοιχεία που δείχνουν τις θετικές επιδράσεις στην υγεία, όπως είναι η ενίσχυση της ενέργειας, η βελτίωση της χοληστερόλη και η βοήθεια στην υγεία της καρδιάς.

Μια μελέτη σε ζώα, που δημοσιεύθηκε στην British Journal of Nutrition, ανέφερε την επίδραση των σπόρων Chia σε αρουραίους, οι οποίοι ακολούθησαν μια διατροφή υψηλής περιεκτικότητας σε ζάχαρη. Οι σπόροι εμπόδισαν την εμφάνιση υψηλών επιπέδων λιπιδίων και την αντίσταση στην ινσουλίνη και επίσης μείωσαν το σπλαχνικό λίπος. Επιπλέον, σε μια τυχαιοποιημένη, διπλή-τυφλή  μελέτη που έγινε σε ανθρώπους, όπου συμμετείχαν 11 υγιή άτομα και έλαβαν 0, 7, 15, ή 24 γραμμάρια chia σε άσπρο ψωμί, οι ερευνητές σημείωσαν μια μείωση των επιπέδων του σακχάρου στο αίμα και της όρεξης.

Επίσης, μια καναδική μελέτη που πραγματοποιήθηκε για να προσδιορίσει εάν η προσθήκη σπόρων chia στη διατροφή των ανθρώπων, που πάσχουν από διαβήτη τύπου 2, θα βελτιώσει τους παράγοντες καρδιαγγειακού κινδύνου, κατέληξε στο συμπέρασμα ότι η συμπλήρωση με chia μπορεί να  μειώσει σημαντικά τη συστολική αρτηριακή πίεση και τη  C-αντιδρώσα πρωτεΐνη, της οποίας τα επίπεδα έχουν προγνωστική αξία για το μελλοντικό κίνδυνο για καρδιακή προσβολή, εγκεφαλικό επεισόδιο, ξαφνικό καρδιακό θάνατο και αρτηριακά προβλήματα.

Όμως, πρέπει να γνωρίζουμε, ότι παρά τις αναφορές ότι οι σπόροι Chia βοηθάνε στην απώλεια βάρους, μια πρόσφατη μελέτη που δημοσιεύτηκε στο επιστημονικό περιοδικό Nutrition Research, διαπίστωσε το αντίθετο. Ερευνητές από το Appalachian State University διεξήγαγαν μια τυχαιοποιημένη, απλή-τυφλή μελέτη, στην οποία 76 απαλλαγμένοι από ασθένειες, υπέρβαροι ή παχύσαρκοι ενήλικες, κατανάλωναν είτε εικονικό φάρμακο ή 25 γραμμάρια σπόρους Chia, δύο φορές την ημέρα πριν από το πρώτο και το τελευταίο γεύμα, για 12 εβδομάδες. Η μόνη λοιπόν,  μεταβολή που παρατηρήθηκε μετά από 12 εβδομάδες, ήταν η αύξηση του επιπέδου του α-λινολενικό οξέος (ω-3 λιπαρό οξύ) στην ομάδα που κατανάλωνε chia, σε σύγκριση με την ομάδα του εικονικού φαρμάκου. Άρα οι συγγραφείς της συγκεκριμένης μελέτης, κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι σπόροι Chia δεν είχαν καμία επίδραση στη μάζα σώματος στα υπέρβαρα ή παχύσαρκα άτομα.

Παρόλα αυτά η Chia είναι μια σημαντική πηγή φυτικών ινών, που θα σας κρατήσει χορτάτους για μεγάλο χρονικό διάστημα και θα σας αποτρέψει από την υπερκατανάλωση τροφής, διότι χρειάζεται περισσότερο χρόνο για να την χωνέψετε.

Τέλος, πρέπει να σημειωθεί ότι η  Chia είναι ένα πολλά υποσχόμενο τρόφιμο, όμως δεν υπάρχουν ακόμα πολλές δημοσιευμένες μελέτες σχετικά με τα οφέλη για την υγεία από την κατανάλωση της και ένα μεγάλο μέρος των διαθέσιμων πληροφοριών βασίζεται σε μελέτες σε ζώα ή ανθρώπινες μελέτες, με μικρό αριθμό των συμμετεχόντων στην έρευνα.

Δευτέρα, 2 Ιουνίου 2014

Τροφές ολικής άλεσης. Οι ευεργέτες της γραμμής σας

Τροφές ολικής άλεσης. Οι ευεργέτες της γραμμής σας

Τα τελευταία χρόνια τα τρόφιμα ολικής άλεσης έχουν μπει ιδιαίτερα δυναμικά στη ζωή μας και όχι άδικα. Αποτελούν βασικό κομμάτι μιας σωστής και ισορροπημένης διατροφής, ενώ παράλληλα η κατανάλωσή τους έχει συνδεθεί με σημαντικά οφέλη για τον οργανισμό μας. Τι είναι όμως τα προϊόντα ολικής άλεσης και σε τι διαφέρουν από τα αντίστοιχα «κλασικά»; Ποιος είναι ο ρόλος τους στη διατήρηση φυσιολογικού σωματικού βάρους; Πώς μπορούμε να τα εντάξουμε στη διατροφή μας και τι πρέπει να προσέξουμε; Το κείμενο που ακολουθεί θα λύσει κάθε απορία σας.

Το προφίλ τους
Η επεξεργασία των περισσότερων σπόρων των σιτηρών πραγματοποιείται αφού έχει αφαιρεθεί μέρος του εξωτερικού τους περιβλήματος. Ωστόσο, τα τρόφιμα ολικής άλεσης παρασκευάζονται από σπόρους που έχουν αλεστεί ολόκληροι, δηλαδή με όλα τα μέρη του σπόρου (φλοιός, πίτουρο, ενδοσπέρμιο). Γι’ αυτόν τον λόγο περιέχουν στη σύστασή τους μεγαλύτερο εύρος θρεπτικών συστατικών, με κυριότερα τις φυτικές ίνες, τις βιταμίνες του συμπλέγματος Β, σημαντικά μέταλλα και ιχνοστοιχεία, όπως ο σίδηρος, το μαγνήσιο και ο ψευδάργυρος, καθώς και διάφορα φυτοθρεπτικά συστατικά, όπως οι λιγνάνες, που έχουν έντονη προστατευτική δράση για τον οργανισμό.

Τα προϊόντα ολικής άλεσης μπορούν, λοιπόν, να αποτελέσουν για εμάς έναν πολύτιμο σύμμαχο, καθώς μας εφοδιάζουν με τα παραπάνω θρεπτικά συστατικά που χρειαζόμαστε καθημερινά, τα οποία, είτε από μόνα τους είτε συνεργιστικά, μπορούν να συμβάλλουν στην εύρυθμη λειτουργία του οργανισμού μας. Επιπλέον, τα τελευταία χρόνια έρχονται διαρκώς στο φως επιστημονικά δεδομένα τα οποία αναδεικνύουν τα οφέλη που έχει για την υγεία μας η κατανάλωση τροφίμων ολικής άλεσης, καθώς η πρόσληψή τους έχει συνδεθεί  με την προστασία από την εμφάνιση διαφόρων παθήσεων, όπως η παχυσαρκία, τα καρδιαγγειακά νοσήματα, ο σακχαρώδης διαβήτης τύπου 2 και ορισμένες μορφές καρκίνου.

Πολεμούν το λίπος
Τα τρόφιμα ολικής άλεσης, όταν εντάσσονται στο πλαίσιο μιας υγιεινής και ισορροπημένης διατροφής, μπορούν να αποτελέσουν πολύτιμο σύμμαχό μας στη διατήρηση φυσιολογικού βάρους. Μελέτες των τελευταίων ετών δείχνουν ότι άτομα που ακολουθούν δίαιτα αδυνατίσματος η οποία περιλαμβάνει στο διαιτολόγιό της τρόφιμα ολικής άλεσης χάνουν λίπος σε μεγαλύτερο βαθμό συγκριτικά με άτομα που ακολουθούν δίαιτα, αλλά καταναλώνουν ραφιναρισμένα προϊόντα. Γενικότερα, η κατανάλωση τροφίμων ολικής άλεσης έχει συνδεθεί με χαμηλότερο Δείκτη Μάζας Σώματος, μικρότερο συνολικό ποσοστό σωματικού λίπους και λιγότερο κοιλιακό λίπος.