Τρίτη, 8 Ιουλίου 2014

Καύσωνας και Ενυδάτωση


Το καλοκαίρι έχει μπει για τα καλά και ήδη οι πρώτοι καύσωνες έκαναν την εμφάνιση τους!

Για να κατανοήσουμε τι πρέπει να κάνουμε ώστε να μην έχουμε δυσάρεστες εκπλήξεις,  είναι σημαντικό να γνωρίζουμε ότι το σώμα μας αποτελείται κατά 60% από νερό. Αυτό σημαίνει ότι κατά τους καλοκαιρινούς μήνες, που η απώλεια υγρών είναι πολύ μεγαλύτερη, το επίπεδο υδάτωσης του οργανισμού μπορεί να πέσει, επηρεάζοντας την υγεία μας.

Για να κατανοήσουμε πόσο σημαντικές είναι οι μεταβολές στο ποσοστό του νερού στο σώμα μας, αξίζει να αναφερθεί το εξής:


  • Αφυδάτωση που οδηγεί σε απώλεια σωματικού βάρους 1-2% προκαλεί δίψα, αδυναμία, ανορεξία και κόπωση.
  • ·         Αν το ποσοστό αφυδάτωσης ανέβει στο 7% του σωματικού βάρους τα συμπτώματα ποικίλουν από ζαλάδα και κατάπτωση μέχρι παραλήρημα  και μυϊκούς σπασμούς.
Για να αποφύγουμε όλα τα παραπάνω πρέπει να παρέχουμε στον οργανισμό μας τις κατάλληλες ποσότητες υγρών ώστε να ενυδατώνεται. Για τους ενήλικες η ημερήσια πρόσληψη  υγρών ανέρχεται στο 1ml/kcal. Δηλαδή για κάθε θερμίδα που πρέπει να καταναλώνεται πρέπει να προσλαμβάνεται 1 ml νερού. Για έναν άνθρωπο που καταναλώνει 2000 θερμίδες την ημέρα αντιστοιχούν δύο λίτρα νερού, χωρίς να υπολογίζουμε τις απώλειες υγρών που μπορεί να υπάρξουν κατά τη διάρκεια της ημέρας(απώλειες όπως ο ιδρώτας που προκύπτει από άσκηση ή λόγω ζέστης).

Για να το πετύχουμε αυτό πρέπει:
  • Να καταναλώνουμε αυξημένες ποσότητες νερού σε σχέση με το χειμώνα. Όταν πρέπει να βγείτε από το σπίτι, έχετε πάντα ένα μπουκαλάκι νερό μαζί και θυμηθείτε να πιείτε. 
  • Εκτός από νερό μπορείτε να προσλαμβάνεται υγρά και από άλλα ροφήματα όπως καφές ή τσάι. Προσέξτε ωστόσο να τα καταναλώνετε με μέτρο.
  • Προτιμήστε τρόφιμα πλούσια σε υγρά. Τέτοια είναι τα φρούτα και τα λαχανικά. Ειδικά, καλοκαιρινά φρούτα όπως το πεπόνι και το καρπούζι είναι ιδανικά. Αν πάλι δεν προτιμάτε να καταναλώνεται φρούτα, go for smoothies. Είναι νόστιμα, υγιεινά και είναι ιδανικά για ενυδάτωση καθώς και τα φρούτα αλλά και το γάλα αποτελούνται κυρίως από νερό. 
  • Μην παραλείπετε το αλάτι στη διατροφή σας. Αν και πρέπει να είστε πολύ προσεκτικοί με την ημερήσια ποσότητα κατανάλωσης αλατιού, το να παραλείπουμε εντελώς το αλάτι από τη διατροφή μας δεν είναι φυσιολογικό. Ειδικά τους καλοκαιρινούς μήνες καθώς συμβάλλει στην αναπλήρωση του νατρίου που χάνεται μέσω του ιδρώτα και στην εξοικονόμηση υγρών γενικότερα.
  • Αποφύγετε το αλκοόλ. Το αλκοόλ ενισχύει την απώλεια υγρών από τα νεφρά, το οποίο μπορεί να οδηγήσει στην αφυδάτωση.

    Τέλος, αυξημένη προσοχή στις ευαίσθητες ομάδες όπως βρέφη, παιδιά, εγκυμονούσες και ηλικιωμένοι.

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου